Prvá elektrická lokomotíva u nás

elektrická lokomotíva E499 V roku 1953 bol bývalými Leninovými závodmi (Škoda) Plzeň vyrobený prototypový elektrický univerzálny rušeň typu 12 E1, ktorý niesol výrobné číslo 3067 a bol pre ČSD označený E 499,001. Dňa 29. Augusta 1953 viezol prvý slávnostný elektrický vlak zo Žiliny do Vrútok. Vyrábal sa až do roku 1958 a bolo ich vyrobených celkom sto kusov. Lokomotíva bola určená pre elektrifikované trate s jednosmerným prúdom 3000 V. Je dlhá 15,6 m a váži 80 ton. Ma výkon 2032 kW a dosiahne maximálnu rýchlosť 120 km/h.

Nákladný vlak s hmotnosťou 1440 ton dokáže ťahať maximálnou rýchlosťou 80 km/h. Svetlomet na čele lokomotívy dosvieti do vzdialenosti 500 metrov. Rušeň poháňajú 4 trakčné elektromotory typu AL 4846 ZT umiestnené v podvozkoch. V dobe svojho vzniku išlo o technicky vyspelú lokomotívu. Kabína rušňovodiča bola vybavená umývadlom s teplou vodou a elektrickým varičom na ohriatie jedla. Vpredu je umiestnený volant, ktorým sa zapínajú rýchlostné stupne pri rozbiehaní a vypínajú pri zastavovaní. V prípade, že je k lokomotíve zapnutý priťažký vlak, pri rozbiehaní sa zapne zvuková siréna oznamujúca, že rušeň je preťažený. Pod sedadlom má umiestnený pedál, ktorý musí rušňovodič v istých časových intervaloch stláčať, čím lokomotíve oznamuje, že nespí. Kedy má pedál stlačiť mu signalizuje v pravo hore žiarovka. V prípade, že pedál po rozsvietení žiarovky nestlačí alebo naopak, má ho stále stlačený, ozve sa zvuková siréna, ak rušňovodič ani potom nereaguje, ihneď sa spustia samočinné brzdy a lokomotíva sa sama zastaví.

Túto lokomotívu železničiari slangovo pomenovali podľa usporiadania náprav Bó Bó - "bobovka" no neskôr sa viac ujalo pomenovanie "bobina" alebo aj "bobinka". Lokomotívy boli síce označené ako univerzálne, ale v nákladnej prevádzke sa často nepoužívali. Boli nasadzované prevažne na osobnú a rýchlikovú prepravu. V súčasnosti už väčšina týchto lokomotív bola vyradená, zostalo len pár kusov, ktoré sa používajú ako zálohové rušne.

späť na prvú stranu


HOME