NAJVÄČŠIE BULDOZÉRY NA SVETE

Názov článku by skôr mal byť "najväčšie dozéry na svete". Slovo buldozér vzniklo v dobe keď tieto stroje spúšťali a zdvíhali radlicu pomocou lana, a ich radlica vykonávala len zvislý pohyb. To boli buldozéry. Potom je angldozér, ten má šikmú radlicu. Tiltdozér môže radlicu vykloniť z vodorovnej polohy tak že jeden koniec radlice môže byť vyšší než druhý. Spoločným označením pre tieto stroje je dozér. Súčasné moderné stroje tohto typu už sú schopné vďaka hydraulickému ovládaniu radlicu rôzne natáčať a tým vlastne tvoria súčasne buldozér, angldozér a tiltdozér. Preto by sme ich mali nazývať slovom dozér.

dozér KOMATSU D575A-3 Najväčší v súčasnosti vyrábaný dozér je od japonskej firmy KOMATSU. Má označenie D575A-3 Super Dozer. Poháňa ho 12 valcový dieselový motor s objemom 46,3 litra o výkone 858 kW (1150 k) .Palivová nádrž má 2100 litrov. Je dlhý takmer 12 metrov a vysoký necelých 5 metrov. Radlica je široká 7,4 metra a vysoká 3,6 metra. Jeho pracovná hmotnosť je 152,6 tony, čo je viac ako naše najťažšie dieselelektrické lokomotívy. Napríklad lokomotíva 771(T669) prezívaná "čmeliak" má hmotnosť "len" 116 ton.


dozér ACCO Avšak najväčší dozér vyrobený na svete je ACCO. Má hmotnosť 183 ton, výkon motora je 956 kW (1300 k) Najväčší dozér americkej spoločnosti CATERPILLAR je typ CAT D11R CD. Má hmotnosť 113 ton a výkon motora 634 kW (862 k). dozér T-800Za zmienku určite stojí aj dosť v súčasnosti zabúdaný výrobca z Ruska. Ide o Čeljabinsky traktorový závod (ChTZ).Pričom väčšina buldozérov u nás pochádzala práve odtiaľ. Najväčší dozér od ChTZ je typ T-800. Poháňa ho 6 valcový dieselový motor s objemom 43,64 litra o výkone 603 kW ( 820 k) Je dlhý 12,4 metra (so zadným rozrývačom) a vysoký 4,8 metra. Radlica má šírku 6 metrov. Do palivovej nádrže sa zmestí 2050 litrov nafty. Jeho pracovná hmotnosť je 106 ton.

dozér KOMATSU D375A Na Slovensku najväčší dozér vlastní Váhostav Žilina a.s. Ide o KOMATSU D375A s hmotnosťou okolo 70 ton. Jeho radlica je tak široká že pri preprave ju musia odmontovať a prepravovať samostatne. Bol použitý napríklad pri výstavbe vodného diela Žilina. Dozér s podobnou hmotnosťou používala stavebná spoločnosť DOPRASTAV pri výstavbe dialníc. Išlo o typ CATERPILLAR D10N. Tento stroj bol však len dočasne zapožičaný z Rakúska.

späť na prvú stranu


HOME